PEZ

PEZ

Pez je umelcom ulice, ktorý pôsobí na scéne už od roku 1999. Ako väčšina street artistov, i on začínal s graffiti tvorbou, ktorá mu však neskôr neposkytovala dostatočný priestor na sebavyjadrenie. Vznikol tak celkom nový Pez definovaný pestrofarebnými rybími postavičkami, ktoré sa z Barcelony rozšírili do celého sveta. A nielen to. Pez si postupne vytvára svoju vlastnú usmievavú zoo. Napriek tomu, že v posledných rokoch vystavovali jeho diela v galériách New Yorku, Tokya, Londýna, Osla, L.A., zostáva verný svojmu pôvodnému zámeru, rozosievať do ulíc radosť a pozitívnu energiu. 

peztrain

Každý rozumie tomu, čo znamená úsmev.  Je to niečo ako medzinárodný univerzálny jazyk. Je Vaším poslaním prinášať radosť do ulíc po celom svete?
Áno. Keď som začal, chcel som robiť niečo vtipné, svieže a pekné, tak som našiel môj univerzálny odkaz, ktorému všetci dokážu porozumieť. Myslím, že ulica sama o sebe je nudným miestom.  Hlavnou myšlienkou mojej práce je do nej priniesť viac šťastia a farebnosti.

Radiant child je známym výtvorom Keitha Haringa. Cítite sa ako nasledovník myšlienky, že street art je forma umenia, ktorá má na okoloidúcich pôsobiť pozitívne, samozrejme, Vaším svojským spôsobom?
Som veľký fanúšik Keitha Haringa, je to jeden z mojich najobľúbenejších street artových umelcov. Keď ste na ulici, máte dôležitú úlohu. Každý môže vidieť vašu prácu a ak ju vytvoríte spôsobom, že dokáže šíriť pozitívnu náladu, prirodzene to ovplyvňuje aj ľudí.

Považujete Keitha Haringa za akéhosi “otca street artu”?
Určite bol jedným z najvýznamnejších umelcov, ktorí začali tvoriť na ulici, avšak popri ňom pôsobilo viacero umelcov. Boli to napríklad Jean-Michel Basquiat alebo všetci graffiti writeri zo starej školy ako SEEN alebo Taki (pozn. Taki 182).

Nebol Taki známy skôr svojimi podpismi, nie street artom?
Pre mňa je graffiti a street art to isté. Nie je tam rozdiel. Ľudia radi rozlišujú medzi tým, čo je viac graffiti, čo je viac street artom. Môžete povedať, že street art je “umeleckejší” a graffiti je vandalizmus, pre mňa však obe tieto formy zostávajú umením.

Je rybí charakter, ktorý vytvárate, skôr osobným podpisom alebo dielom samým o sebe?
Začal som kresliť ryby namiesto svojho podpisu. Už som nechcel využívať písmená, jednoducho napísaný pseudonym bez žiadneho odkazu. S postavičkou “šťastnej rybky” sa môžem hrať s jej rôznym stvárnením, vyjadriť emócie, čo pri písanom slove nebolo možné. Predstavuje moje meno, moju identitu. Samozrejme, keď  píšete svoj tag (v akejkoľvek forme), má to svoj základ v graffiti, ale nechcel som už vytvárať niečo, čomu nikto nerozumie. Mojím postavičkám so širokým úsmevom rozumie každý.

Prečo ryba?
Je to iba náhoda. Začal som písať slovo PEZ, čo v španielčine znamená “ryba”. Písmo som transformoval na rybí charakter. Okrem toho, milujem zvieratá.  Začal som s rybou, áno, časom som však cítil, že potrebuje svoju zvieraciu rodinu, viac priateľov, s ktorými by sa hrala (smiech).

pezcar

Bratislavskými ulicami premáva auto, ktoré je celé pokryté Vašimi farebnými podpismi. Ako ste sa k tomu dostali?
Keď som sem prišiel, chlapík, čo to tu celé usporiadal, sa ma opýtal, či by som nemohol pomaľovať auto. Steny môžete pomaľovať každý deň, ale auto, to je už trochu zložitejšie. Väčšinou  nie je objektom záujmu umelcov. Podľa mňa to však v sebe nesie pekné posolstvo, pretože automobil je v pohybe. Umenie potom nie je statické, ako v prípade stien.  Tá myšlienka je veľmi podobná aj tradičnej graffiti tvorbe.  Maľovalo sa na vlaky metra, ktoré sa pohybovali po celom meste, tagy mohlo vidieť viac ľudí, boli každému na očiach. Je to umenie, je to street art, len v pohybe. Podľa mňa je to úžasné.

V street artovej scéne ste aktívnym už viac ako 14 rokov. Cítite vo svojej tvorbe nejaký progres?
Vždy som sa snažil hľadať nové spôsoby ako kombinovať moje postavičky, hrať sa s ich farebnosťou. V súčasnosti sa zameriavam skôr na formálnu stránku, pretváram “rybičky” do rôznych celkov.  Rád sa pohrávam s ich symetriou, kompozíciou.

Tvoríte na mieste?
Áno, občas sa stáva, že až na mieste vytvorím kompletné dielo. Aj tu v Bratislave som mal pôvodne maľovať niečo iné. No keď som uvidel tú obrovskú stenu, uvedomil som si, že by som to za tie dva dni nestihol. Musel som tak zmeniť svoje skice. Ubral som niekoľko detailov. Tie by boli aj tak irelevantné, pretože mural bude ďaleko od cesty. Problém teda nebol vo veľkosti steny. Milujem prácu na veľkých stenách. Čím väčšia, tým lepšie.

pezwall

Je  street art viac o individualistoch alebo existuje niečo ako street artové spoločenstvo?
Myslím, že je to oboje. Street art je zoskupením ľudí, veľkou komunitou, ktorá má vlastné magazíny, filmové dokumenty… Na druhej strane sme všetci umelcami, jednotlivcami. Stále však ostávame veľkou rodinou. Som kamarát s tu tvoriacimi chalanmi z The London Police a C215 (Christian Guémy). Sme veľmi otvorená komunita. Keď príde niekto maľovať do Barcelony, vždy vie, že nemusí riešiť hotely a môže bývať u mňa. A potom ideme spolu maľovať. To isté platí aj naopak. Keď idem maľovať do sveta, iní street artisti majú pre mňa vždy dvere ich domov otvorené. Samozrejme , že je to individuálne, ale väčšina street artistov je v tomto smere srdečných. Pre mňa je to jedna z najlepších vecí, zdieľať radosť z práce a tiež domov s kamarátmi. V umení to tak vždy nebolo. Taký Picasso nechodil k Mondrianovi, aby spolu maľovali a trávili čas.

Vašou filozofiou je, že každý pozorovateľ dá dielu vlastný význam. Preto svoje pieces nerád komentujete. Avšak ktoré dielo iných street artistov Vás naposledy skutočne zaujalo?

Mám rád, keď umelec prinesie niečo nové, čerstvé, neokukané. Keď jeho prejav nie je len kopírovaním štýlu iných umelcov. Nemám tiež rád, keď niekto iba prekreslí na stenu ľudskú tvár. To je nudné. Ak má umelec veľkú predstavivosť, tak vytvorí stenu, ktorú nikto dovtedy nevidel.

Taký môže byť napríklad BLU.
Áno, on je jeden z najlepších. Je to tiež môj kamarát. Jeho práca je veľmi ironická a kritická smerom k súčasnej  spoločnosti. Má bohatú predstavivosť. Taký Shepard Fairey iba kopíruje obrazy. Obey the Giant je celý o tom. Podľa mňa nie je skutočným umelcom, je iba grafickým reklamným dizajnérom, BLU je umelec.

Vladimíra Gahérová

13/09/2013 0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>